Аналіз стійкості стаціонарних станів нелінійної моделі колісного екіпажу

Автор(и)

  • Володимир Григорович Вербицький Запорізька державна інженерна академія, Україна
  • Валерій Григорович Хребет Національний авіаційний університет, Україна
  • Алла Миколаївна Єфименко Національний транспортний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.26642/tn-2018-2(82)-33-38

Ключові слова:

колісний екіпаж, стаціонарний стан, крива повороткості, нелінійні сили відведення, дивергентні біфуркації

Анотація

Наведено один із варіантів отримання нелінійних рівнянь повороткості двохосьового колісного екіпажу та рівняння, що еквівалентне рівнянню Я.М. Певзнера для визначення всієї множини стаціонарних станів моделі. Переваги наведеного підходу полягають у подоланні
неточності геометричних побудов, що використовувалися в методі Я.М. Певзнера та можливості аналітичного і чисельного аналізу всієї множини стаціонарних станів моделі екіпажу за умови існування оберненої функції для нелінійної залежності, що визначає силу відведення як функцію кута відведення. В роботі вперше отримано результати, що визначають аналітичні умови дивергентної втрати стійкості руху двохосьового колісного екіпажу в круговій кривій з постійним значенням кута Аккермана. Проілюстровано цей випадок втрати стійкості екіпажу на фоні більш загальної картини дивергентної втрати стійкості всієї множини стаціонарних станів моделі.

Біографії авторів

Володимир Григорович Вербицький, Запорізька державна інженерна академія

V.H. Verbytskyi

Валерій Григорович Хребет, Національний авіаційний університет

V.H. Khrebet

Алла Миколаївна Єфименко, Національний транспортний університет

A.M. Yefymenko

Посилання

Pevzner, Ya. M. (1947), Theory of stability of the automobile, Mashgiz, M., 156 p.

Pauwelussen, J.P. (1995), Analysis and prevention of excessive lateral behaviour of articulated vehicles, XII International Heavy Truck Conference, Budapest, Hungary, Pp. 13–15.

Lobas, L.G. and Verbitsky, V.G. (1990), Qualitative and analytical methods in the dynamics of wheeled vehicles. Naukova Dumka, 216 p.

Verbitskіі, V.G. and Lobas, L.G. (1994), «Bifurcations of stationary states in rolling systems at constant power disturbances», Applied Mathematics and Mechanics, No. 58 (5), Pp. 165–170.

Verbytskii, V.G., Makarov, V.A. and Sakhno, V.P. (2004), «Pro vplyv asymetriyi syl vidvedennya na statychnu stiykistʹ modeli dvovisnoho ekipazhu», Prykl. Mekhanika, No. 40 (4), Pp. 136–143.

Verbitsky, V.G., Sakhno, V.P., Kravchenko, A.P., Kostenko, A.V. and Danilenko, A.E. (2013), Automobiles. Stability, monografija, Publishing house «Noulidzh», Lugansk, 176 p.

Verbitsky, V.G. and Khrebet, V.G. (2018), «Do analizu povorotkosti dvolankovoho avtopoyizda. sʹkyy», Tretya vseukrayinsʹka naukovo-praktychna konferentsiya «avtobusobuduvannya ta pasazhyrsʹki perevezennya, Pp. 28–31.

Lobas, L.G. and Khrebet, V.G. (1993), «Dynamic behavior of a two-tier system with a pendulum rolling on the boundary of stability», Applied Mechanics, No. 29 (4), Pp. 78–87.

Khrebet, V.G., Verbitskiy, V.G, Bannikov, V.A. and Velmagina, N.A. (2016), «Postroenie bifurkatsionnogo mnozhestva modeli dvukhosnogo avtomobilya», Suchasnі tekhnologії v mashinobuduvannі ta transportі, Naukoviy zhurnal, Luts'kiy NTU, Luts'k, Vol. 2 (6), Pp. 160–166.

Kravchenko, A., Verbitskiy, V., Khrebet, V., Velmagina, N. and Muranov, A. (2016), «Divergent bifurcations of stationary motion modes of wheeled vehicle model with controlled wheel module», TEKA, Commission of Motorization and Energetics in Agriculture. An International Quarterly Journal on Motorization, Vehicle Operation, Energy Efficiency and Mechanical Engineering, Lublin-Rzeszow, Vol. 16, No. 3, Pp. 35–41.

Verbitsky, V.G., Kuliyev, R.A, Yefymenko, A.N. and Strelnyk, Y.N (2013), «Kharakterystyky povorotnosti avtomobilya pry nayavnosti zovnishnʹoyi bichnoyi syly», Visnyk SevNTU, Zbirnyk naukovykh pratsʹ, Seriya Mashinopriladobuduvannya ta transport, Vol. 142/2013, Sevastopol, Pp. 96–99.

Gillespie Thomas, D. (1992), Fundamentals of Vehicle Dynamics Society of Automotive Engineers, 470 p.

Rokar, I. Nestiykistʹ v mekhanitsi, Yzd-vo inoz. lyt., M., 317 p.

Ellis, D.R. (1975), Kerovanist avtomobilya, Mashynobuduvannya, M., 216 p.

Pacejka, H.B. (2012), Tire and Vehicle Dynamics, 3rd, Butterworth-Heinemann is imprint of Elsevier, 672 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-29

Як цитувати

Вербицький, В. Г., Хребет, В. Г., & Єфименко, А. М. (2018). Аналіз стійкості стаціонарних станів нелінійної моделі колісного екіпажу. Вісник ЖДТУ. Серія "Технічні науки", (2(82), 33–38. https://doi.org/10.26642/tn-2018-2(82)-33-38

Номер

Розділ

АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ