Опис фронтального зіткнення автомобілів в моделі системи нелінійних осциляторів
DOI:
https://doi.org/10.26642/tn-2018-2(82)-47-52Ключові слова:
процес зіткнення автомобіля, математична модель, нелінійні взаємодіючі осциляториАнотація
Розглянуто процес зіткнення автомобілів на основі математичної моделі нелінійних взаємодіючих осциляторів. Деталізація математичної моделі для дослідження фронтального зіткнення автомобілів поширюється до межі агрегатів. Для математичного моделювання використовувалась система (чотири маси зв’язані трьома «пружинками»), де маса 1 відповідає бамперу, маса 2 – рамі з двигуном, маси 3, 4 – кермовому механізмові з колонкою. Значення мас були прийняті для автомобіля Iveco Evrocargo 75E18. Проводилось два типи чисельних експериментів: при фіксованій швидкості зіткнення змінювалися параметри модельної залежності сили від зміщення; при фіксованих параметрах модельної залежності сили від зміщення змінювалась швидкість зіткнення. Якісний аналіз динамічних властивостей системи представлено на графіках фазових траєкторій. Було встановлено, що загальний вигляд фазових траєкторій залежить від початкових умов, найбільше нелінійні ефекти будуть проявлятись для осцилятора 1, який ударно збуджується. За рахунок нелінійності повертальної сили проходить «скидання» енергії, яка тратиться на деформацію або руйнування матеріалу.Посилання
DSTU (1994), «UN/ECE R 12-03:2004 Edinoobraznye predpisaniya, kasayushchiesya ofitsial'nogo utverzhdeniya transportnykh sredstv v otnoshenii zashchity voditelya ot udara o sistemu rulevogo upravleniya», (UN/ECE R 12-03:1994, ІDT).
Korol'ova, L.A. and Kushhenko, S.V. «PC-CRASH programa dlja modeljuvannja i analizu dorozhn'o transportnyh prygod», available at: https://www.scienceforum.ru/2018/pdf/423.pdf
Kochanov, E.V., Orlov, A.L. and Orlov, L.N. (2000), «Otsenka prochnosti i bezopasnosti kuzova pri proektirovanii, dovodke i sertifikatsii avtobusov», 8-ya mezhd. nauchn.-tekhn. konf. po dinamike i prochnosti avtomobilya, Moskwa, Pp. 49–51.
Bukharin, N.A. and Prozorev, V.S. (1973), Avtomobili. Konstruktsiya, nagruzochnye rezhimy, rabochie protsessy, prochnost' agregatov, Mashinostroenie, Leningrad, 504 p.
Ryabchinskiy, A.I., Kisulenko, B.V. and Morozova, T.E. (2006), Reglamentatsiya aktivnoy i passivnoy bezopasnosti avtotransportnykh sredstv, Izd. tsentr «Akademiya», Moskwa, 432 p.
Getmanova, E.G. and Kostarev, D.B. (2001), «Rezonansnye yavleniya v sisteme svyazannykh ostsillyatorov», Elektromagnitnye volny i elektronnye sistemy, Vol. 6, Nо. 5, Pp. 132–141.
Krauford, F. (1974), Volny, Nauka, Moskwa, 242p.
Landau, L.D. and Lifshits, E.M. (2000), Mekhanika, Nauka, Moskwa, 414 p.
Bazhanov, V.L. (2018), Mekhanika deformiruemogo tverdogo tela: uchebnoe posob, Izdatel'stvo Yurayt, Moskow, 178 p.
Karimov, I.K. (2017), Komp’juterni metody ta zasoby rozv’jazannja inzhenernyh zadach, DDTU, Kam’jans'ke, 283 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Роман Володимирович Зінько, Олександр Миколайович Маковейчук, Вячеслав Іванович Тодавчич
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та у відкритому доступі в електронному архіві університету та на сайті журналу.