Методика оптимізації спільного розкладу парку магістральних автомобілів при наявності часових обмежень
DOI:
https://doi.org/10.26642/tn-2018-2(82)-118-126Ключові слова:
вантажні перевезення, магістральна транспортна мережа, часові вікна, розклад циклічний унітарний, граф диз’юнктивний, метод гілок і межАнотація
У роботі розглядається проблема оперативного керування парком автопоїздів, які виконують магістральні вантажні перевезення. Для підвищення ефективності використання потрібна їх чітка взаємодія із замовниками та між собою. Останнім часом постають задачі складання групових розкладів для парку вантажних автопоїздів, які взаємодіють, а їх використання обмежене часовими вікнами. При відомому загальному обсязі замовлень на транспортній мережі ще більш актуальним є оперативне складання маршрутів для цього гурту транспортних засобів, який повинен мінімізувати марні пробіги. Оскільки такі вимоги є, переважно, суперечними то сформульовано і розв’язано оптимізаційну задачу.Розроблено методику складання унітарного розкладу, яка дає змогу врахувати обмеження на загальну тривалість виконання відомих замовлень на перевезення, часові допуски на кожне з них зокрема. При цьому зменшуються нульові та марні пробіги рухомого складу до допустимого рівня. Методика враховує чисельність, вантажомісткість і розташування рухомого складу парку на момент формування розкладу для них. Замовлення на перевезення тут − це унікальні, неподільні гурти вантажів, призначені для перевезення на маятникових маршрутах. Приймалось, що провізна спроможність парку є наперед невідомою, тому, складаючи розклад, ми маємо можливість вибирати із замовлень найвигідніші. Крім того, якщо плановий період є досить великим, або обсяг прогнозних замовлень є чималий, то для підвищення вірогідності і точності результатів, його можна розбити на менші цикли. Розв’язано задачу, подібні до якої в теорії дослідження операцій відносять до NP, або NP-складних в сильному сенсі. Запропонована методика базується на алгоритмі оптимізації, який дає змогу отримати приблизний розв’язок з оцінкою точності його похибки. При цьому застосовано модифікований метод впорядкування змішаних графів. Головна особливість алгоритму полягає у тому, що модель початкового неорієнтованого графа є динамічною: її вершинами є події, а не транспортні пункти, зв’язки − ребра та дуги мають постійну і змінну складову тривалості, вони також відображають циклічний характер усього проекту, яким легше можна керувати. Так, завдяки тому, що є можливість змінювати допуск на загальну тривалість проекту і початкову кількість автомобілів, досягається задовільний допустимий активний розклад. Алгоритм є простим для застосування відносно аналогів. Для невеликих за обсягом початкових даних його можна використати без застосування комп’ютера. Для великих масивів написана комп’ютерна програма, яка має зручний інтерфейс і може бути використана в диспетчерських системах автомобільних транспортних підприємств.
Посилання
Akan, B., Ameri, E.-A. and Curuklu, B. (2014), «Scheduling for Multiple Type Objects Using POPStar Planner», Proceedings of the 19th IEEE International Conference on Emerging Technologies and Factory Automation, Barcelona, Pp. 1–7, available at: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-26465
Bazylevych, R. and Kutelmah, R. (2009), «Doslidzhennja efektyvnosti isnujuchyh algorytmiv dlja rozv’jazannja zadachi komivojazhera», Proceedings of the National University «L’viv Polytechnic», Computer Science and Information Technology, No. 650, Pp. 235–244.
Dorit, S. and Hochbauma, A.L. (2006), «Cyclical scheduling and multi-shift scheduling: Complexity and approximation algorithms», Discrete Optimization, Vol. 3, Pp. 327–340.
El-Sherbeny, N.A. (2010), «Vehicle routing with time windows: An overview of exact, heuristic and metaheuristic methods», Journal of King Saud University, Vol. 22, Pp. 123–131.
Kampmeyer, T. (2006), «Cyclic Scheduling Problems. Dissertation. Fachbereich Mathematik», Informatik Universitat Osnabruck, available at: http://webdoc.sub.gwdg.de/ebook/dissts/Osnabrueck/Kampmeyer2006.pdf
Kozachenko, D., Vernigora, R., Balanov, R. and others (2016), «Evaluation of the transition to the organization of freight trains traffic by the schedule», Transport Problems, Vol. 11, Issue 1, pp. 41–48.
Lazarev, A. A. (2007), Metody i algoritmy resheniya zadach teorii raspisaniy dlya odnogo i neskol'kikh priborov i ikh primenenie dlya zadach kombinatornoy optimizatsii, Abstract of dis. k.t.n., Moscow, MSTU, 36 p.
Mulyarevych, A. and Holembo, V. (2015), «Solving Problems of asymmetric dynamic in solving the travelling salesman problem in terms of partially unknown input», Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Computer systems and components, Vol. 6, Issue. 1, pp. 21–29.
Marius, M. (2006), «Solomon Algorithms for the Vehicle Routing and Scheduling Problems with Time Window Constraints Operations Research», Vol. 35, No. 2, pp. 254–265.
Nikolin, V. (1990), Avtotransportnyy protsess i optimizatsiya ego elementov, Nauka, Moskva, pp. 268.
Sovremennye problemy teoreticheskoy kibernetiki, Otchet o nauchno-issledovatel'skoy rabote v ramkakh Federal'noy tselevoy programmy «Nauchnye i nauchno-pedagogicheskie kadry innovatsionnoy Rossii» na 2009–2013, available at: http://math.nsc.ru/FCP/5_14_740_11_0362.pdf
Tanaev, V.S., Sotskov, Y.N. and Strusevich, V.A. (2011), Theory of schedules. Multistage systems, Nauka, Moskva, pp. 328.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Георгій Семенович Прокудін, Мирослав Стефанович Оліскевич
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та у відкритому доступі в електронному архіві університету та на сайті журналу.