Особливості роботи еластичного колеса як складного механізму
DOI:
https://doi.org/10.26642/tn-2018-2(82)-152-159Ключові слова:
еластичне колесо, контактний відбиток, кут закручування, тривісний візок, відведення, коефіцієнт опору коченню, стабілізуючий момент шиниАнотація
Кінематика та динаміка руху автомобіля, безпека на дорозі залежать від взаємодії еластичного колеса з опорною поверхнею. У роботі проаналізовано особливості роботи еластичного колеса автомобіля та визначено такі показники, як коефіцієнт опору коченню, кут закручування тіла шини, радіус траєкторії руху, стабілізуючий момент шини. Проведено огляд останніх досліджень і публікацій, за якими установлено, що математичні моделі, які описують взаємодію шини з опорною поверхнею, існують тільки для найпростішого випадку руху – прямолінійного руху по твердій поверхні зі сталою швидкістю. Щодо загального випадку руху – руху по криволінійній траєкторії змінного радіуса кривизни зі змінною швидкістю руху, на сьогодні не існує універсальних математичних залежностей, придатних для практичного застосування.Детально розглянуто визначення кута закручування тіла шини та бічного зміщення диска одиночного колеса, а також бічного зміщення дисків коліс першої та третьої осей тривісного візка, який мають багатовісні автомобілі (наприклад КрАЗ-7140Н6) чи тривісні напівпричепи.
Наведено залежності для розрахунку стабілізуючого моменту шини, який формується такими параметрами, як кутова жорсткість шини відносно вертикальної вісі, кут відведення, кут закручування шини тощо.
Визначено особливості переносного та відносного руху контактного відбитка шини під час її повороту на місці та під час руху залежно від конструктивних параметрів, зокрема від довжини цапфи. З’ясовано, у яких випадках під час повороту відбувається додаткове перекочування керованого колеса відносно опорної поверхні.
Результати наведених досліджень є корисними для інженерів і дослідників, які працюють над удосконаленням експлуатаційних властивостей транспортних засобів.
Посилання
Ivanov, I.V. (1954), «Issledovaniue bokovoy deformatcii elastichnoy shiny», Nauchnye metody SAMI, Avtotransizdat, Vol. 1.
Keldysh, M.V. (1945), «Shimmi tryokhkolyosnogo shassi samolyota», Trudy TCAGI, Byuro novoy tekhniki NKAP, Vol. 9, Pp. 1–34.
Knoroz, V.I. (1956), «Kacheniye avtomobilnogo kolesa s naklonom k doroge», Avtomobilnaya promyshlennost, Vol. 9, Pp. 24–32.
Knoroz, V.I., Klyennikov, Y.V., Petrov, I.P. and others (1976), Rabota avtomobilnoy shiny, Transport, publ., Moscow, 236 p.
Litvinov. А.S. and Farobin, Y.Y. (1981), Avtomobil: teoriya ekspluatatcionnykh svoystv: Uchebnik dlya vuzov po spetcialnosti «Avtomobili I avtomobilnoye khozyaystvo, Mashinostroyeniye publ., Moscow, 240 p.
Lebedev, A.T., Artemov, N.P., Podrygalo, M.A. and others (2012), «Radius kacheniya i otcenka vzaimodeystviya kolesa mobilnoy mashiny s dorogoy», Mekhanizatciya silskogospodarskogo vyrobnytctva, Visnyk Kharkivskogo natcionalnogo tekhnichnogo universitetu silskogo gospodarstva im. P.Vasilenka, Seriya Tekhnichni nauky, Vol. 124, Iss. 2, Pp. 43–48.
Sahno, V.P., Bezborodova, G.B. and Mayak, М.М. (2004), Avtomobili: tyagovo-shvydkisni vlastyvosti ta palyvna ekonomichnist, «КVITC» publ., Kyiv, 174 p.
Soltus, A.P. (2006), Teoriya ekspluatatciynykh vlasyvostey avtomobilya, Aristey publ., Kyiv, 176 p.
Soltus, A.P. and Klimov, E.S.(2012), «Doslidgennya momentu oporu povorotu shiny kerovanogo kolesa na mistci zalezhno vid dovzhyny tcapfy», Visnyk Kremenchutckogo natcionalnogo universitetu im. M.Ostrogradskogo, Vol. 4 (75), Iss. 1, Pp. 88–93.
Soltus, A.P. and Klimov, E.S.(2011), «Doslidgennya osoblyvostey kinematiky vidbytka shiny kerovanogo kolesa pry povoroti na mistci z rozblokovanym privodom», Visnyk Kremenchutckogo natcionalnogo universitetu im. M.Ostrogradskogo, Vol. 1 (66), Iss. 1, Pp. 75–79.
Soltus, A.P., Klimov, E.S. and Pylypenko, V.I. (2011), «Vyznachennya koeffitciyenta oporu kochennyu kolesa z elastychnoyu shinoyu po nedeformovaniy poverkhni», Visnyk Kremenchutckogo natcionalnogo universitetu im. M.Ostrogradskogo, Vol. 2 (67), Iss. 1, Pp. 99–104.
Chernenko, S., Klimov, E., Chrnish, A. and others (2018), «Simulation Technique of Kinematic Processes in the Vehicle Steering Linkage», International Journal of Engineering & Technology, Vol. 7, No. 4.3, Special Issue 3, Pp. 120–124, DOI:10.14419/ijet.v7i4.3.19720.
Curtiss, W.W. (1969), «Low power loss tires», SAE Prerint, No. 690108, No. 39.
French, Т. (1959), Construction and Behavior Characteristics of Tyeres, Proceeding of Institute of Mechanical Engeers, Automobile Division, AD 14/59, 256 p.
Ehsani, M., Gao, Y. and Emadi, A. (2010), Modern Electric, Hybrid Electric and Fuel Cell Vehicles. Fundamentals, Theory, and Design, 2nd ed., CRC Press, 386 p.
Wong, J.Y. (2001), Theory of ground vehicles, John Wiley and Sons, Inc., Toronto, 528 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Анатолій Петрович Солтус, Сергій Михайлович Черненко, Едуард Сергійович Клімов, Андрій Анатолійович Черниш, Олександр Гаврилович Маслов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та у відкритому доступі в електронному архіві університету та на сайті журналу.