ЕЛЕКТРИЧНА МОДЕЛЬ ТРАНСПОРТНОЇ ЗАДАЧІ
DOI:
https://doi.org/10.26642/tn-2015-3(74)-76-85Ключові слова:
лінійне програмування, транспортна задача, модель, методи (алгоритми) рішенняАнотація
Запропонована електрична схема, що являє собою модель транспортної задачі, однієї з поширених задач лінійного програмування. Її основу складають дві групи джерел струму, одна з яких імітує виробників, друга – споживачів. Виходи джерел однієї групи за допомогою ланцюгів з резисторами приєднані до входів джерел струму другої групи. Виводи джерел, що не приєднуються до з’єднуючих ланцюгів, з’єднуються разом, формуючи з усіх елементів замкнене коло. Чисельні значення струму джерел встановлюють рівними значенням кількості продукту у відповідних виробників та споживачів. Чисельні значення електричного опору резисторів встановлюють рівними значенням транспортних витрат. Доказаний збіг математичного визначення струму у запропонованій моделі з математичною моделлю, що визначає розподіл вантажу в транспортній задачі. Тобто показана можливість визначити план транспортування вантажу за шляхами на основі визначення струму у ланцюгах моделі. На прикладі розрахунку конкретної транспортної задачі, яка надана у вигляді електричної моделі, показана можливість використання алгоритмів її розв’язання, що мають широке застосування у лінійному програмуванні. Основна дія при розв’язанні задачі на моделі – розмикання ланцюгів, у яких, згідно з алгоритмом рішення, передбачається нульовий вантаж. При застосуванні моделі зникає необхідність підраховувати вантаж в ланцюгах на проміжних етапах, фіксувати залишки продукту у постачальників чи його недобір у споживачів. Необхідні, «правильні» значення струму у залишених ланцюгах виникають автоматично завдяки дії в електричних колах моделі закону Кірхгофа щодо струму. Застосування моделей, що побудовані на інших принципах, ніж існуючи, дозволить знайти нові методи і підходи до процесу розв’язання. Як приклад, при розв’язанні конкретної транспортної задачі запропоновано два варіанта визначення елементів замкнених кіл, в яких можна проводити перерозподіл вантажу на етапі оптимізації базового плану.Посилання
Бронштейн И.Н. Справочник по математике для инженеров и учащихся вузов / И.Н. Бронштейн, К.А. Семендяев. – 13-е изд., испр. – М. : Наука, Гл. ред. физ-мат. лит., 1986. – 544 с.
Акулич И.Л. Математическое программирование в примерах и задачах : учеб. пособие / И.Л. Акулич. – М. : Высшая школа, 2005. – 319 с.
Цегелик Г.Г. Лінійне програмування : посібник / Г.Г. Цегелик. – Львів, 1995. – 216 с.
Бессонов Л.А. Теоретические основы электротехники : Электрические цепи : учебник / Л.А. Бессонов. – 8-ое изд. – М. : Высш. шк., 1984. – 590 с.
Основи технічної електроніки : у 2 кн. Кн. 1. Теорія електричних кіл : підручник / М.Б. Гумен, А.М. Гуджій, В.М. Співак та ін. – К. : Вища шк., 2007. – 727 с.
Карлащук В.И. Электронная лаборатория на IBM PC : Программа Electronics Workbench и ее применение / В.И. Карлащук. – 2-ое изд., доп. и перераб. – М. : Солон-Р, 2001. – 734 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Євген Савелійович Купкін
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та у відкритому доступі в електронному архіві університету та на сайті журналу.