ДО ВИЗНАЧЕННЯ ЖОРСТКОСТІ КЕРОВАНОГО КОЛIСНОГО МОДУЛЯ ДВОХОСЬОВОГО ЕКIПАЖУ

Автор(и)

  • Наталія Леонідівна Белевцова Державний економіко-технологічний університет транспорту, Україна
  • Володимир Григорович Вербицький Запорізька державна інженерна академія, Україна
  • Валерій Григорович Хребет Національний авіаційний університет, Україна
  • Василь Степанович Тарасюк Національний авіаційний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.26642/tn-2016-2(77)-48-55

Ключові слова:

автомобіль, колісний модуль, стійкість руху, коефіцієнт відведення, коефіцієнт зчеплення, дивергентні біфуркації

Анотація

Умови безпечної втрати стійкості моделі двохосьового колісного екіпажу з абсолютно жорстким рульовим керуванням знайдено раніше. Отримані аналітичні умови безпечної втрати стійкості за наявності крутильної жорсткості, залежать від співвідношення між
коефіцієнтами опору відведення, коефіцієнтами зчеплення в поперечному напрямі на осях та параметром крутильної жорсткості керованого колісного модуля. При цьому, в системі управління колісним модулем враховується величина виносу коліс, при нехтуванні впливом його маси. Запропоновано підхід, в якому враховується маса керованого колісного модуля. Сили відведення наведені з точністю до кубічних членів розкладу за кутами відведення. Знайдено інтервали параметра крутильної жорсткості, що забезпечують безпечну втрату стійкості моделі двохосьового колісного екіпажу, отримані на основі біфуркаційного аналізу
дійсних біфуркацій стаціонарних станів в околі прямолінійного руху. Наведено графічні ілюстрації виконання умов безпечної втрати стійкості, які дають можливість використовувати отримані результати при проектуванні колісних екіпажів з урахуванням маси колісного модуля. Застосована методика є альтернативною до відомого підходу М.М. Баутіна визначення безпечних–небезпечних умов у випадку дивергентної втрати стійкості.

Біографії авторів

Наталія Леонідівна Белевцова, Державний економіко-технологічний університет транспорту

N.V. Belevtseva

Володимир Григорович Вербицький, Запорізька державна інженерна академія

V.H. Verbytskyi

Валерій Григорович Хребет, Національний авіаційний університет

V.H. Khrebet

Василь Степанович Тарасюк, Національний авіаційний університет

V.S. Tarasyuk

Посилання

Antonov, D.A. (1978), Teoriya ustoychivosti dvizheniya mnogoosnykh avtomobiley, Mashinostroenie, Moscow, 216 p.

Bautin, N.N. (1984), Povedenie dinamicheskikh sistem vblizi granits oblasti ustoychivosti, “Nauka”, Glavnaya redaktsiya fiziko-matematicheskoy literatury, 232 p.

Verbitskіі, V.G. and Lobas, L.G. (1994), “Bifurcations of stationary states in rolling systems at constant power disturbances”, Applied Mathematics and Mechanics, Vol. 58 (5), pp. 165–170.

Verbitsky, V.G., Sakhno, V.P., Kravchenko, A.P., Kostenko, A.V. and Danilenko, A.E. (2013), Automobiles. Stability, Publishing house "Noulidzh”, Lugansk, 176 p.

Litvinov, A.S. and Farobin, Ya.E. (1989), Avtomobil': teoriya ekspluatatsionnykh svoystv, Mashinostroenie, Moscow, 240 p.

Lobas, L.G. and Verbitsky, V.G. (1990), Qualitative and analytical methods in the dynamics of wheeled vehicles, Naukova Dumka, Kyiv, 216 p.

Lobas, L.G. and Khrebet, V.G. (1993), “Dynamic behavior of a two-tier system with a pendulum rolling on the boundary of stability”, Applied Mechanics, Vol. 29 (4), pp. 86–93.

Pevzner, Ya.M. (1947), Theory of stability of the automobile, Mashgiz, Moscow, 156 p.

Khrebet, V.G., Verbitskiy, V.G., Bannikov, V.A. and Vel'magina, N.A. (2016), “Postroenie bifurkatsionnogo mnozhestva modeli dvukhosnogo avtomobilya”, Suchasni tehnologii' v mashynobuduvanni ta transporti: naukovyj zhurnal LNTU, No. 2 (6), pp. 160–166.

Kacani, V., Stribersky, A. and Troger, H. (1988), “Maneuverability of a truck–trailer combination after loss of lateral stability”, Vehicle Syst. Dyn, Vol. 17, pp. 186–190.

Kravchenko, A., Verbitskiy, V., Khrebet, V. and Velmagina, N. (2013), “Force structure impact on the wheel module stability and oscillation process”, ТЕКА, Sommission of Energetics in Agriculture. An International on Motorization, Vehicle Operation, Energy Efficiency and Mechanical Engineering, Vol. 13, No. 4, pp.126–133.

Kravchenko, A., Verbitskiy, V., Khrebet, V. and Velmagina, N. (2014), “Steerability and stability of automobile non-linear model”, ТЕКА, Sommission of Energetics in Agriculture. An International on Motorization, Vehicle Operation, Energy Efficiency and Mechanical Engineering, Vol. 12, No. 3, pp. 77–83.

Pacejka, H.B. (2012), Tire and Vehicle Dynamics, 3rd ed., Butterworth-Heinemann is imprint of Elsevier, 672 p.

Troger, H. and Steindl, A. (1991), Nonlinear stability and bifurcation theory, Springler – Verlag, Wien, New York, 408 p.

Zeman, K. (1992), “Ermittlung der Lösungsverzweigungen eines Sattelschleppers bei stationarer Kurvenfahrt“, Z. angew Math. und Mech., Vol. 62, No. 4, pp. 98–100.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-10-20

Як цитувати

Белевцова, Н. Л., Вербицький, В. Г., Хребет, В. Г., & Тарасюк, В. С. (2016). ДО ВИЗНАЧЕННЯ ЖОРСТКОСТІ КЕРОВАНОГО КОЛIСНОГО МОДУЛЯ ДВОХОСЬОВОГО ЕКIПАЖУ. Вісник ЖДТУ. Серія "Технічні науки", (2(77), 48–55. https://doi.org/10.26642/tn-2016-2(77)-48-55

Номер

Розділ

АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ